חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בניית התקציב האישי שלך

תקציב זה כואב לא רק בכנסת קשה להעביר את התקציב. גם לאינדיבידואל זה לא קל. הכאב הכרוך בתקצוב מגיע משני מקורות: הזמן והמאמצים הנדרשים כדי להתחיל ולשמור על התקציב, וההקרבה הפיננסית שעלולה להידרש כדי לעמוד במסגרת התקציב. זה היה נהדר אילו יכולנו לומר שתוכל להגיע לכל יעדיך הפיננסיים העתידיים מבלי להידרש להקרבה או ויתור כלשהם בהווה. אולם לרובנו זה לא אפשרי. אם זה היה כה קל, לכולם היה ביטחון כלכלי. כלי חשוב תקציב אישי הינו כלי שיסייע לך להגיע ליעדיך הפיננסיים. זוהי דרך מאורגנת להשוות בין הכנסות להוצאות לאורך תקופה קצרה יחסית (חודש או שנה). על התקציב לאפשר לך לחזות את הכנסותיך והוצאותיך, לנטר ולבקר אחר התקדמותך, ולבצע את השינויים הנדרשים בכדי להשיג את יעדיך הפיננסיים.

המשמעות כן משנה
המושג "תקציב אישי" פירושו דברים שונים לאנשים שונים: לחלק מהאנשים הדבר פשוט ביותר – מבחינתם התקציב הוא להסתפק במה שיש לך, קרי אם בסוף החודש או השנה לא נגמר לך כל הכסף, אזי עמדת בתקציב שלך… אמנם פשטות היא דבר נחמד, אולם כך לא מתקדמים. זה לא באמת תקציב. תקציב אמיתי אמור להיות בנוי באופן נכון והגיוני כך שייתן לך מידע לאן זורם הכסף שלך, מידע שבעת הצורך ישמש ככלי קבלת החלטות על שינויים.
תקופת הדיווח
לא משנה איזו צורה התקציב האישי שלך ילבש, הוא צריך לתת לך תמונה מפורטת של כמה כסף זורם אליך, ועל מה אתה מוציא אותו, וזאת לתקופת זמן מוגדרת מראש, חודש או שנה למשל. אני ממליץ שתבחר בתקופת דיווח שתיתן לך את התמונה המדויקת ביותר של זרימת הכספים שלך. לרובנו זה יהיה חודש, כי המשכורת מתקבלת אחת לחודש, ורוב ההתחייבויות שלנו נפרעות אחת לחודש.

לאחר שבחרת את תקופת הדיווח, אתה מוכן לצעדים הבאים:

  1. תקצוב ההכנסה – אנשים רבים סבורים שתקציב פירושו להתייחס להוצאות בלבד, אבל אני ממליץ לך בחום לנטר ולתעד את ההכנסה האישית שלך כחלק מתהליך יצירת התקציב.
  2. תקצוב ההוצאות – למרות שרובנו נסכים כי הוצאות רבות הינן הכרחיות וחשובות לתקציב, ליצור ולבקר אחר ההוצאות שלך הינו בדר"כ הדבר הקשה ביותר.
  3. כלי תקצוב – ולבסוף, אתה יכול להשוות את הכנסותיך מול הוצאותיך ולבדוק מה ואיפה צריך לקצץ, או היכן צריך להגדיל.

בניית תקציב ההכנסות אנשים רבים סבורים שאם הם יבחנו בקפדנות ויבקרו את צד ההוצאות של התקציב, צד ההכנסות ידאג לעצמו… זה יכול להיות מספיק עבור אנשים שהכנסתם הנוכחית והמתוכננת נגזרת משכר קבוע בלבד. אולם, אנשים שהכנסתם משתנה מחודש לחודש – כגון מרבית בעלי העסקים הקטנים, עובדים שמקבלים בונוסים שוטפים כגון אנשי מכירות וכו', ירצו גם לעקוב אחרי ההכנסות כחלק מהתהליך. בנוסף, גם אם הינך כיום שכיר שהכנסתו נגזרת רק מהשכר, הרי התוכנית שלך הינה שאם הזמן תיצור הכנסות נוספות מהשקעות שתבצע, אז חשוב שתיקח זאת בחשבון. להיערך לבשורות פחות טובות…כתרחיש הגרוע ביותר האפשרי, אתה כנראה לא תרצה להיות במצב שבו הינך סבור שאתה מכניס נניח 10,000 ש"ח לחודש, ומתכנן את תקציב הוצאותיך בהתאם, ומגלה פתאום לאחר כמה חודשים שהכנסת רק 7,500 ש"ח לחודש בממוצע בחודשים האחרונים. ואפילו אם לא תמצא את עצמך במצב של תזרים מזומנים שלילי, לזהות דפוס של הכנסות יורדות (או לא צומחות בקצב שתכננת וההוצאות שלך צומחות), עשוי לתת לך איתות אזהרה מוקדם שיאפשר לך לקצץ בהוצאות לפני שתיכנס למינוסים חריגים. וגם יותר טובות…ניטור ומעקב אחר הכנסותיך כנגד הוצאותיך, עשוי לספק גם בשורות טובות (לפעמים גם זה מגיע לנו…). אם ההכנסה צומחת בקצב גבוה יותר מההוצאות, תוכל להגדיל את חסכונותיך / השקעותיך, או להקל קצת את המשמעת הדרקונית שגזרת על עצמך בנושא ההוצאות. אלו הכנסות עליך לכלול? אם מעסיק משלם לך שכר, קח בחשבון את השכר נטו ולא את הברוטו. אם אתה עצמאי, שותף בשותפות או בעל שליטה בחברה, קח מספר ממוצע הנשען על השנה האחרונה ועל ציפיותיך לשנה הקרובה. אל תשכח לקזז מהסכום הזה את המסים השונים הצפויים לחול עליו. במידת הצורך היוועץ ברואה החשבון שלך.

כמו-כן כלול הכנסות מהשקעות שונות, כגון דיבידנדים ממניות ומעסקים שבבעלותך, ריבית מאגרות-חוב, פקדונות ותוכניות חסכון בבנקים, והכנסות משכר-דירה של נכסי נדל"ן שבבעלותך. בנוסף, אם יש לך רכוש לא מוחשי כלשהו כגון פטנט, שיר/סרט, ספר וכו' שמניב לך תמלוגים, כלול גם הכנסות אלו.

לאחר שסיימת לחשב את תקציב הכנסותיך, הצעד הבא הינו לבנות את צד ההוצאות של התקציב שלך.