חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תקצוב ההוצאות שלך

כל אחד שמחליט לבנות תקציב אישי, מודע בדר"כ לחשיבותה של חשבונאות ההוצאות האישיות. המודעות הכרחית אך אינה מספיקה אולם, בין הכרה בצורך לעקוב ולתעד את הוצאותיך במהלך תקופת הדיווח שבחרת, ובין ביצוע בפועל של תיעוד כזה לאורך זמן מספק שיניב תוצאות, יכול להיות מרחק גדול. אלא אם כן אתה הטיפוס שבאמת נהנה מתיעוד ועבודה עם מספרים, תהליך תקצוב ההוצאות עלול להיות קשה ומעיק. אל תיתן לזה לעצור אותך: למרות שתתקשה להבחין בכך מייד לכשתתחיל, הזמן שתקדיש להכין ולתחזק את התקציב האישי שלך עשוי להניב לך רווחים כלכליים ממשיים.

תהליך תקצוב ההוצאות שלך ניתן לפירוק למספר שלבים: חיזוי ההוצאות החודשיות שלך

הדרך הטובה ביותר לעשות זאת הינה להסתכל בפנקסי הצ'קים שלך ובדוחות של כרטיסי האשראי לחצי השנה האחרונה, ולראות כמה הוצאת בכל חודש לפי קטגוריות שונות, לדוגמא: דיור, חשמל וארנונה, טלפון, רכב, ביטוח, ביגוד, מתנות, בידור וכל קטגוריה אחרת המתאימה לאורח חייך. אל תשכח לספור גם את הוצאות המזומן מהכיס המתעוררות במהלך החודש. אם אינך יודע כמה כסף הוצאת בצורה הזו, תנסה לבצע הערכה בכתב. לאחר מכן עקוב אחרי הוצאות המזומן שלך במשך חודש, למשל ע"י רישומם בפנקס או במכשיר אלקטרוני נייד. כשתגיע לנקודה שבה אתה יודע את הוצאותיך החודשיות, תוכל להחליף את המספר שלקחת כהערכה במספר האמיתי. כנראה שתופתע לגלות כמה כסף "נוזל לך בין האצבעות" בצורה הזו.
מעקב אחר ההוצאות החודשיות
בצע תיקונים – בקטגוריות שבהן התקציב אינו תואם את ההוצאות בפועל, תצטרך לבצע שינויים מתאימים.
כאשר מתברר ששילמת יותר (או פחות) על סעיף מסוים בתקציב ממה שהערכת, תרצה כמובן לשנות את סכום הערכתך לסכום שבפועל הוצאת.

חריגה בסעיף תקציבי – אם הוצאת יותר על סעיף מסוים או שיש הוצאה שמתברר שלא תקצבת, עליך לשקול אחת או יותר מהאפשרויות הבאות:

  1. הפחתת התקציב לסעיפים אחרים, בתקציב השוטף או לחודשים הבאים.
  2. הגדלת הכנסתך, בתקציב השוטף או בחודשים הבאים.
  3. לא לעשות דבר, ולתת לשינוי ב"שורה התחתונה" של תקציבך האישי להתגלגל לחודש הבא.

בניגוד לממשלה, עובדים בשכר או עצמאים ומשפחותיהם אינם יכולים באופן נורמלי להיכנס לגירעונות תקציביים לאורך זמן. אם תקציבך האישי מצביע על גירעון, תיאלץ בדר"כ לפעול בזריזות וליצור תזרים חיובי נוסף (ע"י הגדלת הכנסה, שבירת חסכונות, או לקיחת הלוואות), או שסביר יותר להניח – להפחית את הוצאותיך על סעיפי תקציב מסוימים.

עודף בסעיף תקציבי – אם הינך מתמודד עם מצב בו סעיף תקציבי עלה פחות משחשבת או שלא נוצל כלל, ייתכן ותרצה:

  1. להגדיל את סעיפי ההוצאה של פריטים אחרים בתקציב, הנוכחי או הבאים אחריו
  2. לא לעשות דבר, ולתת לשינוי ב"שורה התחתונה" של תקציבך האישי להתגלגל לחודש הבא.

באם מתברר שאתה מוציא פחות ממה שאתה מכניס, ברכותיי! אתה חלק מקבוצה נבחרת ולא גדולה של ישראלים. במצב כזה אמליץ לך לחסוך לפחות חצי מהסכום העודף, לאותם זמנים שבהם עלולות להיות לך יותר הוצאות ממה שחזית.

להורדה של תקציב משפחתי לדוגמא לחץ כאן"….

כעת, לאחר שסיימנו את החלק הראשון והחשוב של התכנון הפיננסי "היכן הינך נמצא כיום", הינך מוכן לשלב הבא – קביעת "להיכן הינך רוצה להגיע" – היעדים הפיננסיים שלך.

* הכותב הוא מרצה, עיתונאי ועורך מגזין ARNONA באינטרנט. המאמר פורסם באתר www.articles.co.il