תפקידו של יועץ עסקי בדרך להצלחת העסק

בעלי עסקים מתמודדים עם אתגרים מורכבים: הצורך לשמור על יציבות פיננסית, תחרות קשה, בחירה בערוצי שיווק יעילים ומותאמים לעסק וניהול יומיומי. מול אתגרים אלו יש חשש לקבל החלטות שגויות המגיעות מתוך לחץ וחוסר ידע. כאן נכנס לתמונה היועץ העסקי.


התייעצנו עם מומחי חברת FRONTIS, חברה לייעוץ עסקי המלווה עסקים כדי להבין מה תפקידו העיקרי של יועץ עסקי בעסק ואיך זה משפיע על הצלחת העסק..
כדי לשמור על הכתבה קצרה וממוקדת, בחרנו לפרט רק חלק מהתפקידים המרכזיים של יועץ עסקי.

מתבונן על העסק מנקודת מבט חיצונית ואובייקטיבית

אחד היתרונות המשמעותיים של ייעוץ עסקי הוא ההסתכלות על העסק מנקודת מבט חיצונית ואובייקטיבית, שמעניקה ליועץ פרספקטיבה בלתי תלויה ושונה על העסק – מאלו שעובדים בו. 
ניתן להשוות זאת ליעוץ אצל רופא לחוות דעת שנייה בנושא בריאותי, כשמבקשים את עזרתו של מומחה חיצוני לבעיה קיימת.
כך יכול היועץ העסקי לאבחן בעיות, לזהות הזדמנויות עסקיות ולהמליץ על אסטרטגיות שונות להתפתחות העסק ולשיפור יעילותו. עצם העובדה שהוא אינו מעורב רגשית בעסק כמו המנהלים, הוא יכול לטפל באתגרים ובבעיות ללא קושי. 

למידע על בניית תוכנית עסקית באתר FRONTIS >>> frontis.co.il/business-plan

דוגמה: עסק משפחתי שבו המנהל לא רצה להשקיע בפרסום דיגיטלי מהסיבה ש"הלקוחות תמיד מגיעים מפה לאוזן". יועץ עסקי הצליח לשכנע אותו לנסות קמפיין בפייסבוק. כתוצאה מכך היקף המכירות של העסק עלה.
האובייקטיביות חשובה במיוחד כשמדובר על עסקים משפחתיים – לנו ב- FRONTIS יש ניסיון רב עם עסקים משפחתיים ואנחנו יכולים להעיד מניסיוננו שהיועץ משמש במצבים אלו כמתווך ניטרלי בין בני המשפחה לצורך קבלת החלטות.

מביא אתו ניסיון וידע מקצועי

היועץ העסקי הוא איש מקצוע שלמד את התחום ויש לו ידע תיאורטי ומעשי וכן ניסיון קודם של עבודה בתחום זה. הניסיון שהוא מביא מהשטח הוא זה שעושה את ההבדל בין פתרון תיאורטי לבין כזה שעובד באמת.
הניסיון שצבר בהתמודדות עם אתגרים עסקיים בתחומים מגוונים מאפשר לו להציע תובנות ופתרונות מותאמים לצרכים הייחודיים של העסק, לייעל את התפעול שלו ולהמליץ על שיטות עבודה שהוכיחו את עצמן.
בתוקף המומחיות שלו הוא גם מתמצא בפתרונות חדשניים ובהתקדמות טכנולוגית, כך שימליץ על נקיטת פעולות עדכניות ורלוונטיות לשינויי השוק ושיגדילו את היתרון של העסק מול המתחרים.

בונה תוכנית עסקית בהתאמה אישית

היועץ העסקי לומד את העסק לעומק ומתאים את הייעוץ ואת התוכנית העסקית למטרות וליעדים הייחודיים שלו.
הוא בונה תוכנית עסקית מקיפה ומסודרת שמשמשת כ"מפת דרכים" לעסק – כלי עבודה חיוני שמפרט את היעדים ואת השלבים הדרושים להשגתם. התוכנית כוללת: ניתוח מעמיק של מצב השוק והמתחרים, קביעת מטרות וזמנים מוגדרים להשגתן, תכנון פיננסי של תקציב, תזרים מזומנים ותחזיות הכנסות מול הוצאות, אסטרטגיות שיווק ומכירה ועוד.
תוכנית העסקית מאפשרת קבלת החלטות מושכלות לגבי הכיוון העתידי של העסק וכן מהווה בסיס לעניין משקיעים או יזמים להשקיע בו.
דוגמה: חברת סטארט־אפ בתחום האפליקציות רצתה לגייס כסף ממשקיעים. לשם כך בנה עבורה היועץ תוכנית עסקית משכנעת שהציגה תחזיות פיננסיות מדויקות, שעזרו לה לגייס את המימון הרצוי.

‍חוסך לעסק בעלויות ובזמן

כשמנהל עסק שוכר יועץ עסקי הוא משלם רק עבור השירותים שהוא מעוניין לקבל ממנו ורק בזמן שהוא זקוק ליעוץ הזה. סידור זה הינו הרבה יותר חסכוני מאשר העסקת עובד שכיר קבוע והוא משמעותי בעיקר לעסקים קטנים ובינוניים שאין להם משאבים רבים.
בנוסף, היועץ העסקי מזהה תחומים שבהם ניתן לצמצם הוצאות מבלי לפגוע באיכות, לאתר נקודות חולשה, ליישם שיטות עבודה חסכוניות ולהציע פתרונות ייעול שיחסכו לעסק עלויות כספיות רבות. ייעול התהליכים מוביל לחיסכון בזמן ובמשאבים ומאפשר לעסק לפעול בצורה יעילה יותר.
דוגמה: חנות קטנה לבגדי נשים בזבזה עשרות אלפי שקלים על מלאי שלא הצליחה למכור. היועץ העסקי ששכרה מצא עבורה ספקים זולים יותר והמליץ על שימוש בתוכנת ניהול מלאי.

בקרו בבלוג לקריאת מאמרים נוספים >>>

מבצע תכנון אסטרטגי

יועץ עסקי מתמחה בתכנון אסטרטגי שמותאם למטרות העסקיות של העסק. זה יכול להיות – התרחבות לשווקים חדשים, תכנון פיננסי,  תכנון שיווקי, פיתוח מוצרים חדשים או שיפור יעילות תפעולית.
בואו ונחשוב על סיטואציה, שבה היועץ מדמיין עם בעל העסק איך הוא ייראה בעוד חמש שנים ואז – הופך את החזון לתוכנית קונקרטית.
במסגרת היעוץ הוא יציע תוכניות מפורטות להשגת היעדים ויסייע ביישומם עד להשגת התוצאות הרצויות. האסטרטגיות האלו מיועדות לטווח הקצר והארוך ומבטיחות את היערכות העסק למצבים שונים ולמניעה מראש של טעויות והיווצרות של בעיות.
חשוב לציין, שהיועץ העסקי משתמש לאורך הדרך בכלים שונים כדי להעריך את הצלחת התהליכים הננקטים בשטח. בשיטת פעולה זו -של "האצבע על הדופק" הוא מעודכן תמיד ויכול להמליץ על שינויים תוך כדי תנועה ועל קבלת החלטות המבוססות על נתוני אמת.
דוגמה: אחד מלקוחותינו – חברת שירותים טכנולוגיים – לא הצליחה להתפתח כפי שרצתה. אחד מהיועצים שלנו הציע למנהל להיכנס לשוק חדש באירופה עם אחד ממוצריה. התוצאה – תוך שנתיים ההכנסות הוכפלו.

ממליץ על אסטרטגיות שיווק ומכירות יעילות

אסטרטגיות שיווק ומכירות יעילות הינן חיוניות לצמיחת העסק ולחיזוק המותג שלו. יעוץ עסקי כולל גם ייעוץ שיווקי מקיף: ניתוח שוק, זיהוי קהלי יעד, פיתוח אסטרטגיות שיווק ופרסום והגדלת הנוכחות של המותג בשוק. ייעוץ שיווקי מקצועי ממליץ על דרכים להגדלת החשיפה של העסק ולמשיכת לקוחות חדשים ע"י קמפיינים שיווקיים שמותאמים לקהל היעד ועבודה עם צוותי המכירות על שיפור תהליכי המכירה.
דוגמה: מטפל ברפואה משלימה חיפש דרך להגיע לקהל חדש. היועץ הציע לו ליצור סרטונים על עבודתו בטיקטוק ובאינסטגרם. תוך כמה חודשים נוספו לו עשרות לקוחות חדשים.

יש לו גישה לרשת קשרים רחבה

יועץ עסקי מנוסה יכול לחבר את העסק לרשת קשרים רחבה, שכוללת מגוון רחב של אנשי מקצוע – בתחומים משלימים, ספקים אמינים ואיכותיים, משקיעים פוטנציאליים וכדו'. 
באמצעות הקשרים האלו ניתן להגיע להזדמנויות עסקיות חדשות וליצירת שותפויות עסקיות, שיכולות להרחיב את מעגל הלקוחות, למצוא אנשי מקצוע איכותיים לשיתוף פעולה או למצוא מקורות מימון. כך, ניתן להרחיב את האפשרויות של העסק הרבה מעבר ליכולותיו לעשות זאת לבדו.